NOVINKY A AKCE O NÁS - VETCENTRUM
DOMÁCÍ LÉKAŘ PORADNA LÉKAŘE ZAJÍMAVÉ PŘÍPADY PŘÍRODNÍ MEDICÍNA REHABILITACE PSŮ SEKCE DKK/DKL KREVNÍ BANKA

VETERINÁRNÍ PORADNA LÉKAŘE

Jezevčík - otrava?
Eva Vávrová
2.3.2007 
Před týdnem mi uhynul pes. Byl to desetiletý trpasličí jezevčík. Verdikt lékaře zněl po 6 dnech potíží,že je otrávený jedem na krysy. Do rána pak uhynul. Již po dvou dnech zvracení a pomočování jsem veterináře navštívila ihned.Dostal antibiotika.Do druhého dne trochu pookřál. Zdálo se mi,že mu bylo lépe. Po druhé injekci se mu vyrazila krvavá boule na pravé strane a pes začal být malátný a místo se zvětšovalo. Dostal jen další dávku antibiotik a další den znovu,ale stav se stále horšil. Zvracení bylo potlačeno čípky,pomočoval se a už nechodil ani na venčení. Po oznámení,tedy čtvrtý den,že je otráven jedem na krysy, dostal dávku vit.K. Bohužel do rána skonal doma ve velkých bolestech. Chci se zeptat, zda byl opravdu otrávený jedem nebo to mohlo způsobit i něco jiného.Nezdá se mi,že by se to nedalo poznat a pomoci mu dříve.Vše se odehrálo od čtvrtku do neděle. Ve středu měl první potíže zvracení .Na rentgenu měl nález pravděpodobně nádor v oblasti varlat. Mohl by nádor takto z ničeho nic reagovat? Nebo to byla oprqavdu otrava? Předem děkuji za odpověď, kterou nemusíte zveřejňovat. Eva  
zobraz podrobnosti

 
Odpověď na dotaz
Redakce
7.3.2007 
Dobrý den,
diagnóza otravy antikoagulačními rodenticidy může být někdy obtížná. Důležitá je anamnéza, kdy majitel uvádí pozření nástrahy nebo hlodavce. Tyto látky brání aktivaci vitamínu K, který se účastní na srážení krve. Na základě anamnézy se krátce po příjmu podává černé uhlí a emetika (jen pár hodin po příjmu dané látky a pokud nejsou příznaky krvácení), následně také vit. K. Klinické příznaky se projevují výtokem krve z tělních otvorů, vznikem krvácenin na sliznicích, ke vzniku hematomů může dojít i po vpichu injekce apod. Zvíře většinou uhyne na krvácení do trávicího aparátu, do břišní nebo hrudní dutiny. K těmto projevům často dochází až po několika dnech, což také ztěžuje diagnostiku. Myslím, že se mohlo jednat o otravu, i když neuvádíte přítomnost krve ve zvratcích a v moči, což je také častý projev. Nemyslím, že by tumor varlat s tímto souvisel, i když některé nádory na varlatech produkují estrogeny a v ojedinělých případech může docházet k supresi kostní dřeně a anemii s krvácivostí. Estrogenizace má však mnoho dalších projevů mj. změny na kůži a feminizaci zvířete. K definitivnímu určení otravy touto látkou je možné odebrat vzorky - zvratky, moč, trus, postmorálně obsah žaludku, vzorek jater apod. a odeslat je na toxikologické vyšetření, další možností je zjištění patologických změn při pitvě.
S pozdravem MVDr. Pavla Hyclová  
  Zpět  « Předchozí    Další » 
Přihlášení uživatele
Přihlašovací jméno
heslo
Vyhledávání
Z naší fotogalerie
Kimík s kamarádem
Created by CRS NETCOM 2009
VETCENTRUM Duchek s.r.o., VETERINÁRNÍ NEMOCNICE STODŮLKY, K HÁJŮM 946, 155 00 PRAHA 5, tel.: 251 511 651