Odběr štěněte po očkování
V.Fedorovičová
11.6.2007
Prosím o radu ohledně odběru štěňátka po očkování. Máme zadané štěně labradora, kterému bude 7 týdnů a bude právě očkováno.Majitelka fenky nám sdělila, že si můžeme štěně vzít hned po očkování, ale z okolí slýcháme, že by mělo štěně zůstat ještě pár dnů po očkování u matky. A vlastně jsme měli i tu zkušenost, že už jsme čekali na štěňátko jednou. To po očkování mělo nějakou bouřlivou reakci spojenou s průjmem a zvracením a štěně bohužel do 3 dnů uhynulo. Proto máme obavy si štěně vzít hned, jenže majitelé odjíždějí na dovolenou a tudíž chtějí mít pejsky z domu. Poraďte mi prosím, jak se zachovat. Nerada bych děti vystavovala traumatizujícímu zážitku a sebe finanční ztrátě v případě toho nejhoršího. Nemáme žádně zkušenosti, proto nevíme, zda to byla jen ošklivá náhoda, nebo jestli je to opravdu riziko si ho brát hned. Děkuji za odpověď. V.Fedorovičová

MVDr. Pavla Hyclová
14.6.2007
štěně je v neznámém prostředí nového majitele a po odstavení od matky, vystaveno stresu a tím i oslabení imunitního systému. Reakcí je tedy jednak nedostatečná tvorba protilátek jako reakce na vakcínu a zároveň zvýšená náchylnost k infekčním onemocněním. Navíc v tomto věku jsou již většinou nízké hladiny protilátek získaných z mateřského mléka a štěně je vystaveno tzv. imunitnímu oknu. Pokud nelze zařídit pobyt u původního chovatele alespoň pár dní po očkování, lze štěně naočkovat až se aklimatizuje u Vás, samozřejmě po adekvátním odčervení. Začít s očkováním lze i po 8.týdnu, majitel však musí počítat s nedostatečnou odolností vůči nemocem, především proti parvoviróze. Ani jedna varianta není ideální, doporučovala bych odběr štěněte ve věku 8-9 týdnů nebo i později (až do 12 týdnů), ale určitě minimálně týden po vakcinaci. Alergická reakce - která se může objevit, ať už štěně bude v původním chovu nebo u Vás, se většinou projeví ještě tentýž den, v převážné většině případů otokem, případně dýchacími potížemi. Vakcinací u předchozího štěněte se také mohla zakutnit a tím rychleji projevit nějaká skrytě probíhající infekce.
S pozdravem MVDr. Pavla Hyclová.
artuš angel