Trichofytóza u bulteriera
Valhhala
12.10.2010
Dobrý den, už skoro dva měsíce nás a naší fenku Ang. bulteriera trápí plísňové onemocnění Trichofytóza. Na tuto nemoc nejdříve veterinář předepsal Synolux, prurivet a koupele v Imaverolu. Nemoc se začala po týdnu lepšit, tak veterinář vysadil Synolux a prurivet a doporučil psa už jen koupat v Imaverolu. Zhruba po týdnu vysazení Synoluxu a prurivetu se nemoc vrátila ve větším rozsahu. Změnili jsem veterináře, který nám řekl, že přípravek prurivet se na plísňové onemocnění nesmí používat a předepsal nám antimykotikum Nizoral tbl. a šampón Nizoral. Chtěl bych se Vás touto cestou zeptat, zda by mohla být tato léčba účinná a pro naše štěně bezpečná. Děkuji za odpověď Maťátko

MVDr.Andrea Froňková
26.11.2010
Dobrý den.
Dermatofytóza je kožní mykóza způsobená mikroorganismem Microsporum canis, Microsporum gypseum nebo Trichophyton mentagrophytes. Nejčastějším původcem u psů a koček je Microsporum canis. U psů pozorujeme zvýšený výskyt této mykózy od podzimu do jara. U koček po celý rok. Kočky jsou považovány za hlavní zdroj této mykózy. Přenáší tuto mykózu často bez jakýchkoliv klinických příznaků. Pes nebo kočka se nejčastěji nakazí přímým kontaktem s nakaženým zvířetem nebo pobytem v místech, kde se nakažené zvíře pohybovalo a zanechalo tam chlupy a šupiny kůže se spory plísně. Tyto spory pak pronikají do kůže v místě poranění nebo poškození ochranné bariéry kůže. Často onemocnění velmi mladá, stará, imunosuprimovaná, podvyživená zvířata. Březí, laktující feny nebo zvířata s rakovinou či Cushingovou chorobou. Pacienti s atopickou dermatitidou jsou predisponování právě kvůli neustálému poškozování kůže škrábáním. Klinicky se dermatofytóza projevuje šupinatěním, vypadáváním chlupů nebo jejich ulamováním těsně nad povrchem kůže. Může napadnout i drápy, které se snadno lámou, drolí a jsou velmi bolestivé. Diagnóza se potvrzuje kultivací chlupů a kožního seškrabu. Při léčbě se doporučuje zvíře ostříhat a léčit všechna další zvířata v domácnosti. Doporučuje se pravidelně vysávat domácnost a prát pelíšky na vysoké teploty. Spory jsou však velmi odolné a mohou vydržet při příznivých podmínkách bytu mnoho měsíců. Léčí se především topicky pomocí šamponů či sprejů zhruba ve třídenních intervalech. Pokud je onemocnění pokročilé a na lokální léčbu neodpovídá používají se celková antimykotika. Existuje také očkování proti Microsporum canis, které pomáhá odstraňovat spory z prostředí a zabrání další reinfekci již uzdraveného zvířete. Výrobce udává i léčivé účinky. Léčba trvá týdny až měsíce a pokračuje dokud není kontrolní kultivace negativní. Po vyléčení nevzniká dlouhodobá přirozená imunita a zvíře se může kdykoli znovu nakazit. Dermatofytózu řadíme mezi zoonózy čili nemoci přenosné ze zvířete. Co se týče léčby přípravkem Nizoral, vzhledem k věku vašeho psa bych tento přípravek nedoporučovala. Existují šetrnější přípravky jako je např.itrakonazol, který je u psů nejšetrnější a nejúčinnější. Každopádně bych ale raději nejdříve vyzkoušela léčbu topickou a to pomocí sirných koupelí, které se provádí 3x týdně a neoplachují se. Je potřeba si uvědomit, že léčba mykózy trvá cca 2 - 4 měsíce.
S pozdravem MVDr.Froňková
Elsa